Bismi Allahi al-rahmani al-rahim
Salam aleikum wa rahmatullahi wa barakatuh,
k napsání mé první poznámky mě inspiroval článek na stránkách Parlamentních novin, který se vyjadřuje k porážce zvířat islámským způsobem. Označuje ho za masakr, brutální zacházení se zvířetem a uvádí, že zvíře při islámském způsobu porážky velmi trpí. Pročetla jsem několik webových stránek, které se věnují tomuto tématu a na základě informací a výzkumu na toto téma se pokusím porovnat způsob porážky v západních zemích s porážkou podle islámu.
Mnozí ochránci práv zvířat napadají islámský způsob porážky s tím, že usmrcení zvířete podříznutím hrdla ostrým nožem je kruté a nelidské a ze všech způsobů porážky způsobuje zvířeti největší bolest. Byla však provedena celá řada výzkumů v západních zemích, které prokázaly, že právě islámský způsob porážky ostrým nožem je nejméně bolestivou a nejšetrnější metodou.
Jeden z výzkumů byl proveden na univerzitě veterinárního lékařství v německém Hanoveru, a to pod názvem "Přístupy k objasnění bolesti a vědomí při běžné (porážka s předchozím omráčením zvířete pistolí s projektilem) a islámské metodě porážky ovcí a telat."
Připomeňme, že v západních zemích je zákonem předepsáno, aby zvíře bylo před porážkou omráčeno střelou do hlavy z pistole s projektilem. Tím se má zajistit, že zvíře bude před poražením v bezvědomí a nebude tak cítit bolest. Výzkum v Hanoveru však přišel s velmi zajímavými výsledky.
Během výzkumu byly několika kusům dobytka implantovány elektrody a následně byla některá zvířata poražena způsobem běžným v západních zemích a některá islámskou metodou (rychlý a hluboký řez ostrým nožem, při kterém jsou přerušeny krční tepny, krkavice, průdušnice a jícen, avšak se zachováním míchy). Během porážky byla u všech zvířat zaznamenávána činnost mozku a srdce na EEG a ECG. Zde jsou výsledky:
Při porážce islámským způsobem přístroje během prvních 3 vteřin po proříznutí hrdla nezaznamenaly odchylky od stavu před proříznutím, což znamená, že zvířata necítila žádnou zaznamenatelnou bolest během porážky nebo po ní. Následně byl zaznamenán stav hlubokého bezvědomí díky silnému odtoku krve z těla. Po podříznutí následuje šok, který způsobí okamžité bezvědomí díky přerušení přítoku krve do mozku. Po 6 vteřinách přístroj EEG nezaznamenal žádnou aktivitu, zvíře tedy necítilo žádnou bolest. Srdce zvířete stále tlouklo, díky čemuž z těla odešlo největší možné množství krve. Maso je poté čisté pro spotřebitele (čisté v této souvislosti znamená hygienicky čisté, neboť neobsahuje škodliviny, které s sebou odplavila krev).
Co se týče porážky pomocí pistole s projektilem, zvíře bylo krátce po omráčení v bezvědomí, avšak přístroj EEG naměřil odchylky, které značily velikou bolest a trápení zvířete. Navíc po omráčení přestalo srdce bít daleko dříve než při porážce podle islámu. To znamená, že v mase zůstala krev a tím i škodliviny, které mají vliv na kvalitu a "zdravost" masa. Tento postup také může být příčinou přenosu nemoci šílených krav z dobytka na člověka, neboť maso z takto poraženého zvířete je nehygienické.(http://www.scribd.com/doc/16103366/Halal-The-most-humane-slaughter-)
V islámu je kladen veliký důraz na dobré chování nejen vůči lidem, ale i zvířatům. Jak by mohlo být maso islámsky čisté, tedy halal, pokud by podříznutí hrdla působilo zvířeti bolest? Zde je několik příkladů, které se týkají chování člověka ke zvířatům:
- Prorok Muhammad radil lidem, aby zacházeli se svými zvířaty jako s členy rodiny, aby se o ně dobře starali. Nejen Prorokova slova, ale také jeho konání bylo velmi dobrým příkladem. Nejznámější příběh o Prorokově oblíbené kočce vypráví, že když se ozývalo svolávání k modlitbě, Prorok se šel obléknout, ale na jednom z rukávů obleku spala jeho kočka. Než aby kočku vyrušil ze spaní, utrh rukáv a nechal kočku spát. Když se Prorok vrátil, kočka se probudila, protáhla se a Prorok ji třikrát pohladil. Vypráví se také, že když Prorok dával ve svém domě kázání, často mu přitom jeho kočka ležela na klíně.(http://ummlolcats.wordpress.com/2008/03/01/prophet-muhammad-pbuh-and-the-cats/)
- Vyprávěla Asma´bint Abi Bakr: Prorok se modlil při západu slunce a poté řekl: ´Peklo se mi ukázalo tak blízko, až jsem řekl, o Bože, budu jedním z jeho obyvatel?´ Náhle uviděl ženu. Myslím, že Prorok řekl, že ta žena byla poškrábána kočkou a zeptal se: "Co je s ní?" Bylo mu řečeno: "Uvěznila tu kočku, dokud nezemřela hlady." (Buchari kniha 3, vol. 40, hadíth 552). (http://www.quranexplorer.com/Hadith/English/Index.html)
- Výše zmíněný hadíth je uveden i v podobě krátkého vyprávění. Společníci proroka Muhammada obdivovali ženu, která se modlila, postila se a dodržovala veškeré náboženské úkony a myslela na velikou odměnu, která ji za to čeká. Avšak Prorok je překvapil, když řekl, že tato žena půjde do pekla. Když se jeho společníci ptali na důvod, Prorok jim odpověděl, že ta žena uvěznila kočku, nedala jí najíst a nechala ji zemřít. A za to půjde do pekla.(http://www.animalrights.webz.cz/muslimove.htm)
- Prorok Muhammad zakázal zabíjení zvířat. Výjimkou je případ, kdy zvířata slouží jako potrava. Prorok řekl: "Kdo zabil vrabce zbytečně, zažaluje ho ten vrabec Bohu v Soudném dni a poví: "Bože tento člověk mne zabil zbytečně a nezabil mne pro nějaký užitek". (http://www.animalrights.webz.cz/muslimove.htm)
- Prorok Muhammad vyprávěl svým společníkům příběh o muži, který našel žíznivého psa, který se trápil tak, že kvůli žízni jedl bláto. Muži přišlo psa líto, a tak ho vzal ke studni, vyzul si svou botu, nabral do ní vodu a dal psovi napít, za což ho Bůh odměnil tím, že mu odpustil jeho hříchy. Prorokovi společníci si tento příběh poslechli a zeptali se: "A to máme za pomoc zvířatům odměnu, Posle Boží?" Prorok odvětil: "Za pomoc všemu, v čem je život, je odměna". (http://www.animalrights.webz.cz/muslimove.htm) Podle mého názoru se lidé nechávají příliš unášet svými pocity a emocemi při pohledu na krvácející a cukající se zvíře. Ač může islámská metoda porážky zvířat vypadat odpudivě, je právě tento způsob tím nejlepším a nejšetrnějším. Dovolím si říci, že při islámském zabití trpí více člověk než zvíře :o)
No comments:
Post a Comment