Páteční kázání 18. 1. 2008 (10. muharram 1429)
šejch Emir Omič
Mešita v Praze
Tvrdost srdcí
BismiLLÁHirrahmánirrahím,
chvála Alláhu, jen Jeho uctíváme a jen Jeho o pomoc a o vedení správnou cestou žádáme. Dosvědčuji, že není boha kromě Alláha, jediného, který nemá společníka, a dosvědčuji, že Muhammad (sAs) je Jeho služebník a posel. Nechť Alláh žehná jemu, jeho rodině a těm, kdož ho následují až do Soudného dne. Připomínejme si Alláha, dodržujme modlitbu a další pilíře Islámu a snažme se jít po přímé a správné cestě.
Bratři a sestry v Islámu,
Srdce stále zůstává tím nejdůležitějším orgánem lidského těla. A zdravé srdce odráží zdravé tělo, jak řekl Posel Alláhův (sAs):
„V těle se nachází „mudgha“ (žvýkaná substance), když se napraví, napraví se pak celé tělo, a když se zkazí, zkazí se pak celé tělo, a tím je právě srdce.“
Srdce jsou přesné váhy k přijetí činů a je zároveň příbytkem Jedinečnosti Alláha a víry a zároveň místem, do kterého nahlíží Milosrdný.Ve výroku se říká: „Alláh se nedívá na váš vzhled či vaše těla, ale dívá se do vašich srdcí a na vaše činy.“ A my se teď nacházíme v čase, kdy trpíme velmi nebezpečnou chorobou, a tou je „krutost a studenost a tvrdost srdcí“.
Příčiny tvrdosti srdce:
1. Časté rozpory a nedorozumění a rozchody na úrovni blízkých, přátel a sousedů, dokonce i na úrovni jednotlivých členů rodiny. A to je zakázáno, jak se praví ve výroku:
„Není dovoleno muži, aby opustil svého bratra více jak tři noci, že když se setkají, jeden k druhému se obrací zády. A lepší je ten, který začne s usmiřováním jako první.“
V důsledku těchto rozporů a rozchodů se rozšířila nervozita, nepokojnost a strojenost do té míry, že zmizely úsměvy z tváří, ty úsměvy, které by měly být heslem setkání muslima s jeho bratrem, jak nás to naučil Posel Alláhův (sAs) když řekl: „Úsměv tvůj do tváře tvého bratra je dobročinnost.“
2. Rošíření bezcitnosti a dále povyšování se ve vzájemných vztazích mezi muslimy, se usadilo místo prostoty, vlídnosti a hřejivosti srdcí. A Alláh (‘azza wa džal) v Koránu praví, když se obrací se svými slovy k Poslu Alláhovu (sAs):
„Díky milosrdenství Alláhovu jsi byl k nim shovívavý; kdybys byl hrubý a srdce tvrdého, byli by věru od tebe odpadli.“ (súra Áli ‘Imrán: Rod ‘Imránův, verš 159)
A bohužel, osobní zájmy a zištnost se staly těmi hlavními určovateli ve vztazích mezi muslimy v dnešní době, a to namísto vzájemné lásky a vlídnosti ve jménu Alláha, kvůli které Posel Alláhův (sAs) zvěstoval těm, kteří jsou ve vzájemné lásce, radostnou zprávu, že budou dlít ve stínu trůnu Milosrdného v Den zmrtvýchvstání. Také nás naučil, abychom svou lásku ve jménu Allaha vyjádřili svému muslimskému bratrovi a ten by na to měl odpovědět: „Nechť tě Alláh miluje, Ten v Jehož jménu jsi mne miloval .“
3. Páchání hříchů, provinění a lpění na nich a oddalování se od pokání. V sunnách at-Tirmidhího a Abú Dáwúda podle vyprávění Abú Hurajry, Posel Alláhův (sAs) řekl: „Když služebník spáchá hřích, byla mu do srdce vhozena černá tečka, a když se kál a přestal hřešit a prosil o odpouštění, jeho srdce bylo očištěno, a když se opět dopouští hříchu, tečky přibudou, až mu obalí zcela jeho srdce, a to je „ar-rán“ (rez). Tuto vlastnost srdce Alláh vzpomněl v Koránu v súře 83: al-mutaffifín (Zkracující míru), ve verši 14:
„Však pozor! Naopak srdce jejich zrezivěla od toho, co si vysloužila.“ A v tomto smyslu ‘Abdulláh bin Mubárak (nechť se Alláh nad ním slituje) ve svých verších říká:
Viděl jsem hříchy umrtvit srdce
a z jejich závislosti dědit ponížení.
Avšak zanechání hříchů oživuje srdce
a nejlepší je, když svému já odporovati budeš.
4. Silné lpění na pozemském životě a jeho nástrahách a lákadlech. V jednom výroku se říká: „Při Alláhu, nebojím se, že budete v chudobě, ale bojím se o vás, že budete brát život zlehka jako ti, kteří byli před vámi, a tak v něm soutěžit budete jako ti před vámi, a zničí vás stejně, jako zničil je.“ A to, co uklidní člověka a zbaví ho lpění na pozemském životě, je uvědomění si skutečnosti, že tento život je pomíjivým a přechodným příbytkem, a nikoli příbytkem konečným a stálým. A přijde den, kdy se s tímto životem člověk rozloučí a nebude mu k užitku nic, kromě dobrých skutků, kterými se přibližoval k Alláhovi.
Praktické kroky k uzdravení tvrdého srdce:
1. Snaha o očistu srdce od všech negativních jevů, aby se uzdravilo a očistilo, jelikož nejlepší věcí, se kterou přijde služebník k Alláhovi, je právě čisté a upřímné srdce. A to je to, k čemu nás zval prorok Ibráhím (mír s ním), jak Alláh pravil v Koránu v súře 26: aš-šu‘ará´ (Básníci), ve verších 87-89:
„A nezahanbi mě v den, kdy vzkříšeni budou, v den, kdy nikomu ani majetek, ani synové neprospějí - kromě těch, kdož se srdcem upřímným k Alláhovi přijdou.“
A Posel Alláhův (sAs) zvěstoval jednomu ze svých společníků Ráj, právě pro jeho upřímné a čisté srdce.
2. Stálé připomínání si Alláha. Alláh v súře 13: ar-ra‘d (Hrom), ve verši 28 pravil:
„A ty, kdož uvěřili a jichž srdce se uklidňují při vzpomínce na Alláha - jak jinak, než vzpomínkou na Alláha se mohou srdce uklidnit?“
A nejlepším způsobem připomínání si Alláha je Korán, jeho recitace a sepjetí s ním, a zároveň život podle něj. A to je nejlepší cesta k obměkčení krutých a zatvrzelých srdcí. Alláh v súře 39: az-zumar (Skupiny), ve verši 23 pravil:
„Alláh seslal příběh nejkrásnější, knihu alegorickou i opakovaná vyprávění, z nichž husí kůže naskakuje těm, kdož Pána svého se bojí; potom však kůže i srdce jejich se obměkčí vůči připomenutí Alláhovu.“
Vždyť verše Koránu změnila srdce společníků z nevíry k víře, z bludu ke správnému vedení, a z temnoty do světla. Jako ‘Umar bin al-Chattáb (nechť je Alláh s ním spokojen), který se vypravil za svou sestrou a jejím manželem, aby je pokáral, protože se dověděl o jejich víře. A než vstoupil, uslyšel verše ze súry TáHá, a ty uklidnily a obměkčily jeho srdce a duši. A když je zopakovali, řekl jim, aby mu ukázali cestu k Muhammadovi. A tak se vydal za ním s pevným rozhodnutím přijmout Islám.
A zde je další příklad, al-Fudhajl bin Ijádh, který patřil k velkým učencům následovníků. Na začátku svého života se živil loupením karavan. Jednoho dne se zamiloval do jedné služebné, a když lezl po zdi, aby ji zhlédl, uslyšel muže recitovat Alláhova slova:
„Což nepřišel čas pro ty, kdož uvěřili, aby srdce jejich se pokořila před připomenutím Alláhovým a před tím, co seslal z pravdy? Nechť nejsou jako ti, jimž zdál se - když dostalo se jim předtím Písma - čas příliš dlouhý; i zatvrdila se srdce jejich a většina z nich byli hanebníci.“
(súra 57: al-hadíd: Železo, verš 16) A tak sešplhal zpátky dolů a sám sobě si řekl: „Ano, můj Pane.“ A učinil upřímné pokání a usadil se v blízkosti mešity „al-Harám“ v Mekce, až se mu začalo říkat: Služebník „al-Haramejn“. Mezi dalšími kroky vedoucími k obměkčení srdce patří spřátelení se s dobrými a správnými lidmi, připomínání si smrti, účast ve skupinách, které si připomínají Alláha, oživení sunny Posla Alláhova (sAs) a konání prosby. Jednou z proseb Posla Alláhova (sAs) bylo: „Ty, jenž srdce a zraky obracíš, upevni naše srdce ve Tvém náboženství. Ty, jenž srdce a zraky odvracíš, učiň srdce naše pokorná k Tobě.“
......Go back to Kázání
No comments:
Post a Comment