Páteční kázání 1. 2. 2008 (23. muharram 1429)
šejch Emir Omič
Mešita v Praze
Vysoké postavení Islámu
BismiLLÁHirrahmánirrahím,
chvála Alláhu, jen Jeho uctíváme a jen Jeho o pomoc a o vedení správnou cestou žádáme. Dosvědčuji, že není boha kromě Alláha, jediného, který nemá společníka, a dosvědčuji, že Muhammad (sAs) je Jeho služebník a posel. Nechť Alláh žehná jemu, jeho rodině a těm, kdož ho následují až do Soudného dne. Připomínejme si Alláha, dodržujme modlitbu a další pilíře Islámu a snažme se jít po přímé a správné cestě.
Bratři a sestry v Islámu,
Islám je civilizací a kulturou velkých hodnot a čistoty. Spojuje člověka s Alláhem Jediným, který jako jediný si zasluhuje naše uctívání. Islám završil všechna předchozí poselství, jak Alláh pravil v súře 42: aš-šúrá (Porada), ve verši 13:
„On vám uzákonil jako náboženství to, co kdysi uložil Noemu - a to, co jsme vnukli tobě a co jsme uložili i Abrahamovi, Mojžíšovi a Ježíšovi: „Dodržujte náboženské úkony a nerozštěpujte se ohledně jich!“
A tak Islám přišel s uceleným řádem, který řeší celý život člověka, a proto se nedá oddělit náboženství od života, jak Alláh pravil v súře 6: al-an‘ám: Dobytek, ve verši 38:
„A nezanedbali jsme v Písmu ničeho; a nakonec u Pána svého budete shromážděni.“A to je Alláhova sunna na zemi. Když se lidstvo dostane do nesnází a světla nebeských poselství pohasnou, Alláh jim vyšle posla se zjevením, aby je vyvedl ze tmy do světla. A takto se stalo se všemi Alláhovými posly, včetně posledního, proroka Muhammada (sAs), který přináší s sebou veškeré dobro a oddaluje veškeré zlo. Přišel se znameními a důkazy, které potvrzují, že je poslem Alláhovým. Alláh v súře 4: an-nisá´ (Ženy), ve verši 82 pravil: „Cožpak nepřemýšlejí o Koránu? Kdyby ten byl od někoho jiného než od Alláha, věru by v něm nalezli četné rozpory!“
Bratři a sestry, Islám přišel v dobách bídných a krutých, v dobách nadvlády silných and slabými a jejich nespravedlnosti vůči slabým. A toto náboženství přišlo odstranit všechny druhy křivdy a nespravedlnosti a postavit život člověka na základě víry, důvěry a pocitu bezpečí.
Hodnotám Islámu se nemůže nic rovnat. Vyzývá člověka ke správnému vedení a upřímnosti a překonal dobu před Islámem. Posel Alláhův (sAs) řekl: „Vždyť vše z období před Islámem je položeno pod mou nohou.“ (Muslim)
Vždyť hodnoty Islámu jsou vyšší, než aby se člověk nechal ovlivnit nesmyslnými záležitostmi, jak Alláh pravil v súře 5: al-máida (Prostřený stůl), ve verši 8:
„Vy, kteří věříte! Buďte přímí před Alláhem a buďte svědky spravedlivými. Nechť nenávist k lidu nevěřících vás neuvede do hříchu tím, že budete nespravedliví. Buďte spravedliví - a to je blíže k bohabojnosti - a bojte se Alláha, neboť Alláh je dobře zpraven o všem, co děláte.“
Není možné, aby hodnoty Islámu byly rozdělené. Je třeba přijmout Islám celý, se vším všudy, jak nám přikázal Alláh, víru i uctívání, chování i jednání, legislativu i rady, jak Alláh pravil v súře 2: al-baqara (Kráva), ve verši 85:
„Zdaž věříte v jednu část Písma, zatímco druhou popíráte? Jaká bude odměna těch z vás, kteří si takto počínají, ne-li hanba v životě pozemském; a v den zmrtvýchvstání budou uvrženi do muk nejhorších. A není Alláhovi lhostejné, co činíte.“
Toto náboženství přineslo zachování úcty lidstvu a úctyhodné postavení pro člověka, jak Alláh pravil v súře 17: al-isrá´ (Noční cesta), ve verši 70: „Věru jsme milostí Svou syny Adamovy poctili a na pevnině i na moři jsme je nosili a obživu jsme jim uštědřili výtečnou a před mnohými z těch, jež jsme stvořili, přednost jsme jim dali významnou.“
Z pohledu Islámu jsou si lidé rovni v právech a není nikdo upřednostňován nad nikým, kromě ve zbožnosti, jak Alláh pravil v súře 49: al-hudžurát (Komnaty), ve verši 13: „Avšak nejvznešenější z vás před Alláhem je ten, kdo je nejbohabojnější - a Alláh je vševědoucí a dobře zpravený.“
Proto Alláh upozornil lid Islámu na důležitost respektování citů ostatních a zakázal osočování a zneuctění víry nesmuslimů, aby je to pak netáhlo ke zneuctění svatostí Islámu, jak Alláh pravil v súře 6: al-an‘ám (Dobytek), ve verši 108: „Neurážejte ty, které oni vedle Alláha vzývají, aby v nenávisti své neuráželi Alláha z neznalosti! A takto jsme zkrášlili národu každému činy jeho; leč posléze se navrátí k Pánu svému a On zpraví je o tom, co dělali.“
Bratři a sestry, cílem Islámu je dosažení štěstí pro lidstvo a dobra a úspěchu a jeho cíle jsou vznešené. Proto jakýkoli čin, který je konán s upřímností, je třeba aby byl v souladu s náboženstvím. Islám zachovává a chrání pro člověka: náboženství, duši, rozum, pohlaví, majetek. A kdo chrání toto vše, Alláh mu ulehčí jeho záležitosti v jeho životě a náboženství. A kdo je naopak zanedbával, ztratil tak svůj život pozemský i posmrtný. A tak nás Islám učí, že máme své záležitosti předat do rukou Alláha, a nikoli člověku či tomu, k čemu se srdce člověka uchylují a co je v rozporu s Alláhovým poselstvím:
„Kdyby pravda následovala jejich učení scestná, věru by byla nebesa a země a vše, co mezi nimi je, zkaženo. Však nikoliv, My přinesli jsme jim napomenutí jejich, však oni od připomenutí svého se odvracejí.“ (súra 23: al-mu´minún: Věřící, verš 71)
Bratři a sestry, naše vznešené hodnoty vyplývající z Koránu a sunny jsou součástí vědy a poznání, jelikož správné poznání je cestou k ujištění o zjevení a upevnění správného vedení a nasměrování k přímé stezce. A nejsou si rovni ti, jenž jsou znalí s těmi, jenž znalí nejsou, jak Alláh pravil v súře 39: az-zumar (Skupiny), ve verši 9: „Zeptej se: „Jsou si rovni ti, kdož vědí, s těmi, kdož nevědí?“ Však připomenou si to jen ti, kdož rozmyslem jsou nadáni.“ A Alláh vysoce uctil ty, jež mají toto vědění, jak Sám pravil v súře 58: al-mudžádala (Hádka), ve verši 1: „A Alláh pak povýší ty z vás, kdož uvěřili, a ty, jimž dostalo se vědění, na stupně různé. A Alláh dobře je zpraven o všem, co děláte.“
V islámské civilizaci se ještě nestalo, aby se ocitlo náboženství v rozporu s vědou, jelikož věda rozšiřuje vědění a prosřetelnost věřících, jak Alláh pravil v súře 35: fátir (Stvořitel), ve verši 28: „A obávají se Alláha ze služebníků Jeho ti nejmoudřejší a Alláh věru je mocný a odpouštějící.“
Bratři a sestry, vězte, že budoucnost patří Islámu, jelikož jím byla povznesena hodnota člověka a byl jím také uctěn. Je také náboženstvím, které je v harmonii s přirozenou podstatou člověka a jeho rozumem. Byly s ním vyslány základy a pravidla spravedlnosti mezi všemi lidmi. Také je to náboženství, které ochraňuje životy lidí, jejich počestnost, rozum i majetek.
Bratři a sestry, nebuďte překvapení z řečí o tomto velkolepém náboženství, které vycházejí z úst těch, jejichž hruď je sevřená a mysl ohraničená. Alláh o nich v súře 5: al-máida (Prostřený stůl), ve verši 41 pravil: „A to jsou ti, jichž srdce Alláh nehodlá očistit - těm dostane se hanby na tomto světě, zatímco na onom světě je očekává trest nesmírný.“
Alláh jistě rozpozná své služebníky mezi lidmi:
„Koho Alláh chce vést cestou správnou, tomu otevře hruď pro islám; tomu, komu chce dát zbloudit, tomu zúží a uzavře hruď, jako by měl stoupat k nebi. A takto Alláh dává pocítit hněv svůj těm, kdož neuvěřili.“ (súra 6: al-an‘ám: Dobytek, verš 125)
........back to Kázání main page
No comments:
Post a Comment