Thursday, 25 August 2011

Spojitost mezi půstem a trpělivostí

Páteční kázání 12. 10. 2007 (30. ramadán 1428)
Šejch Rádí al-Masri
Mešita v Praze

                         

Spojitost mezi půstem a trpělivostí
 
BismiLLÁHirrahmánirrahím,

naše chvála patří Alláhu, pouze Jeho chválíme a žádáme o pomoc. Obracíme se k Němu v ochranu před naším pokušením a špatnými činy. A dosvědčujeme, že není jiného boha, kromě Alláha Jediného, jenž společníka nemá žádného, Jemu Království náleží i náš vděk a On Mocný je nade vším. A dosvědčuji, že povolené je to, co nám Alláh povolil a zakázané, co nám Alláh zakázal, a dosvědčuji, že Ráj je pravda, Peklo je pravda, a přímá stezka je pravda, a že poslední Hodina se blíží a není o ní pochyb, a že Alláh oživí a shromáždí ty, kteří v hrobech dlí.
A dosvědčuji, že Muhammad je služebník a posel Alláhův, jenž poselství předal věrně a vyvedl národ svůj ze tmy do světla. Nechť Alláh žehná jemu, jeho rodině, společníkům a těm, kdož následují jeho cestu až do Soudného dne.

Bratři a sestry v Islámu,

Alláh Nejvyšší řekl v súře 103: el ‘asr (Osud): 
„Při osudu! Věru že člověk spěje v záhubu! Kromě těch, kdož uvěřili a zbožné skutky konali a vzájemně se k pravdě a neochvějnosti nabádali.“

Ramadán je školou trpělivosti, jelikož půstem se učíme být trpěliví, a proto podle slov Posla Alláhova (sAs) měsíc ramadán byl také nazván měsícem trpělivosti a v jiném výroku také (sAs) řekl: „Půst představuje polovinu trpělivosti.“
A co je to vůbec trpělivost? Je to zákaz a zanechání nečeho. Zákaz jazyka si stěžovat, zákaz srdce ukázat smutek a stěžování si Alláhovi, a zákaz smyslů a těla hřešit.

Druhy trpělivosti: podle učenců jsou tři:

1.      trpělivost představující pokoru a uposlechnutí Alláhových příkazů skrze činy
2.      trpělivost v tom, že zanechá hříchu
3.      trpělivost s nesnázemi a neštěstím

Tyto tři druhy se spojují právě v půstu. V půstu je trpělivost pokory a uposlechnutí Alláhových příkazů, dále trpělivost zříci se věcí, které Alláh zakázal postícímu se, a v neposlední řadě trpělivost s bolestí od hladu a žízně, oslabení těla i duše, které se mohou během půstu objevit. Tudíž půst je prostředek k dosažení vlastnosti trpělivosti.


Užitek trpělivosti

Trpěliví budou odměněni bez počítání, jak Alláh Nejvyšší řekl v súře ez-zumar (Skupiny), ve verši 10:  

..a trpělivým bude dána jejich odměna v míře plné, bez počítání.“  

V Den zmrtvýchvstání budou postaveny váhy a budou nejdříve předvedeni lidé modlitby a budou odměněni podle vah. Poté budou předvedeni lidé almužny, kteří budou také odměněni podle vah. Pak je budou následovat lidé, kteří si stále připomínají Alláha, a ti budou také odměněni podle vah. Za nimi přijdou lidé neštěstí, kteří byli trpěliví. Jejich odměna nebude vážena, ale dostane se jim bez počítání, to znamená, že bude tak velká, že se nedá vůbec spočítat. 

‘Abdulláh bin Selám (nechť je Alláh s ním spokojen) řekl: „Až bude v Den zmrtvýchvstání zvoláno na lid trpělivosti, aby vstal, tak lidé vstanou a bude jim řečeno: Běžte do Ráje. A andělé řeknou: Kampak? Lidé odpoví: Do Ráje. Zeptají se: Před soudem? Řeknou: Ano. Zeptají se: Kdo jste? Odpoví: My jsme lid trpělivosti. Zeptají se: A jak jste mohli být tak trpěliví? Řeknou: Byli jsme trpěliví s pokorou a v plnění Alláhových příkazů a trpělivě jsme se oddalovali od hříchů, také jsme byli trpěliví s neštěstím v životě pozemském. A tak jim andělé řeknou: 

 „Mír s vámi za to, že trpěliví jste byli!“ A jak překrásný bude příbytek konečný!“ (súra 13: er-ra‘ad: Hrom, verš 24)

Posel Alláhův (sAs) řekl: „Alláh Nejvyšší říká: „Když pošlu na jednoho ze svých služebníků neštěstí v jeho těle nebo majetku či jeho potomcích, a ten poté s velkou trpělivostí přijme toto neštěstí, potom se zastydím před ním v Den zmrtvýchvstání postavit mu váhy či otevřít mu jeho knihu.“

Trpělivost je velkolepá vlastnost, kterou nám přikázal Alláh a o které se zmíníl nesčetněkrát ve Své Knize. A v súře 16: en-nahl (Včely), ve verších 127-128 Alláh pravil: 

„Buď trpělivý, však trpělivost tvá je možná jen s pomocí Alláhovou! Nermuť se kvůli nim a nebuď stísněn, že úklady strojí, vždyť Alláh je věru s těmi, kdož jsou bohabojní, i s těmi, kdož dobré konají.“

Prorok (sAs) řekl: „Ten, kdo se snaží být trpělivý, Alláh ho učinil trpělivým a není nic tak velkolepého, čeho se člověku od Alláha dostane, než dar trpělivosti.“ 

A ‘Umar ibn el-Chattáb (nechť je Alláh s ním spokojen) řekl: „Nejlepší žití, které jsme poznali, bylo právě skrze trpělivosti. A kdyby trpělivost byla člověkem, tak by byla štědrá.“ A Hassan el-Basrí (nechť se Alláh nad ním slituje) řekl: „Trpělivost je jedním z pokladů dobra a Alláh ji dává pouze služebníkovi, jenž se u Něj těší velké úcty.“

Několik pozastavení u trpělivosti:

1.      El-Buchárí řekl v Knize poznání: Džábir bin ‘Abdulláh celý měsíc cestoval, aby se dostal za ‘Abdulláhem bin Enísem, a to kvůli jednomu Prorokovu výroku.
2.      Jednou byl el-Šu‘ajbi tázán: „Odkud máš takové vědění? Odpověděl: Zanechal jsem spoléhání se na druhé, a potulování po zemi ....
3.      Abú Zar‘a er-Rází: prodával některé své oblečení, aby za jeho cenu nakoupil papír na psaní knih.

A jaké ponaučení si z toho vezmeme?

1.      Přestat si mnoho stěžovat na nedostatky v oblasti islámské výzvy (da‘wa) a místo toho podat užitečné návrhy.
2.      Trpělivost s chybami druhých a zvážení poměru jejich kladných a záporných stránek, a dále jak řekl Alláh v súře 18: el-kahf: Jeskyně, ve verši 27:
 
„Buď neochvějný v duši své spolu s těmi, kdož Pána svého zrána i navečer vzývají po Jeho tváři toužíce! A neodvracej oči své od nich v žádosti po krásách života pozemského a neposlouchej toho, jehož srdce jsme učinili lhostejným k připomenutí Svému, ani toho, jenž jen vášně své následuje a jehož chování míru překračuje!“




....back to Kázání



No comments:

Post a Comment